Het leven loopt niet altijd zoals we zouden willen.
Tussen wat we verwachten en datgene wat we uiteindelijk krijgen, zit een kloof. De manier waarop we die kloof proberen te dichten, is vaak probleemversterkend: het laadt je op met negatieve emoties, je slaapt slechter, je lichaam, relaties en werk lijden eronder, het slorpt je energie op en de muizenissen in je hoofd blijven maar toenemen.
Het lijkt alsof je in een vicieuze cirkel zit.
Om die cirkel te doorbreken moet je ‘out of the box’ kunnen gaan, zowel in je hoofd als in je handelen.
In deze training leer je een methodiek om dit op een praktische, wetenschappelijk onderbouwde manier te doen, zodat je nog stabieler, veerkrachtiger en met meer voldoening in het leven kan staan.
En vooral: meer kan genieten.

Mindfulness en cognitieve psychologie, gecombineerd in Mindfulness Based Cognitive Training, zijn niet louter technieken en tips & tricks, het is ook een levenshouding. Het leert je op een constructieve manier om te gaan met belastende emoties, situaties en tegenslag en innerlijke rust te vinden op moeilijke momenten. Maar het is ook een adequate preventiemethode voor stress en burn-out en, het belangrijkste, je levenskwaliteit.

Waarom zou je deze training volgen?

  • Je weet dat het niet de situaties of gebeurtenissen zijn die je levenskwaliteit aantasten, maar wel jouw manier van erover te denken, je perceptie. Wat je echter mist zijn degelijke methoden om dat concreet aan te pakken in het dagelijkse leven. Vanuit de cognitieve gedragstherapie krijg je die aangereikt.
  • Je hebt last van lichamelijke klachten, ziekte of pijn. Je moet ermee leren leven zeggen ze, maar ze zeggen niet hoe. In de training leer je niet om ‘te aanvaarden’ wat je niet kan veranderen, maar er zo mee om te gaan dat je het minste kwaliteitsverlies hebt.
  • Je leert te stoppen met je te verzetten tegen wat je niet veranderen kan, want dat verzet slorpt veel energie op en leidt tot nieuwe klachten.
  • Als het niet goed gaat, hebben we de neiging om te wachten tot ‘het’ voorbij is. In de training leer je de wachtzaal te verlaten, want anders gaat het leven aan je voorbij. Er zal immers ‘altijd iets’ zijn. Je leert hoe je een goed leven kan hebben ‘ondanks’ de tegenslag.
  • Zonder dat je het beseft reageer je steeds opnieuw op dezelfde manier. Een manier die niet helpt. Het is als gas geven als je vastzit in de modder. Hoe krijg je greep op die automatismen, zowel in je hoofd als in je handelen?
  • Je beseft al lang dat je meer moet loslaten, afstand nemen en niet zo samenvallen met je gedachten en je emoties. Dat klopt allemaal, maar hoe doe je dat dan concreet?

Dit is wat cursisten eraan gehad hebben

Lees de recente ervaringen van cursisten op de homepage en het verslag van meer dan 300 cursisten via deze link.

Twijfel?

Dat je sceptisch bent is op zich best OK en dat je weleens twijfelt of deze training iets voor jou is, is begrijpelijk.
Er zijn dan twee mogelijkheden: ofwel mail je je twijfels door en bespreken we ze, ofwel parkeer je ze even en doe je de eerste sessie toch mee. Stemt ze niet overeen met je verwachtingen, dan stop je en krijg je je inschrijvingsgeld integraal en met alle begrip terug.

Trainer

Gedurende meer dan veertig jaar combineerde ik twee parallelle richtingen: een preventieve (cursussen) en een curatieve (klinische psychotherapie en seksuologie). Door interesse in het boeddhisme en het beoefenen van Za-Zen kwam ik terecht bij de spirituele grondlegger van mindfulness, Thich Nhat Hanh, bij wie ik jaarlijks retraites volgde in het European Institute of Applied Buddhism.
De wetenschappelijk-academische benadering van mindfulness leerde ik kennen door het werk van en seminaries te volgen bij Jon Kabat-Zinn, Mark Williams, John Teasdale, Yvonne Barnes-Holmes ….
Aan de andere kant ontwikkelde ik als cognitief gedragstherapeut (KUL, 1985) een bijzondere interesse voor de klinische toepassingen van de cognitieve psychologie en schreef er een boek over dat je gratis bij de cursus krijgt.
De integratie van deze twee benaderingen, mindfulness en cognitieve gedragstherapie, leidde tot de MBCT training.
Ik schreef er mijn recentste boek over: ‘Weet je, ik heb het ook niet gemakkelijk. Hoe mindfulness en Montaigne je kunnen helpen als het leven niet loopt zoals je had gedacht.’ In het najaar verschijnt mijn volgend boek Wat is er mis met mij?, een verdieping van de gelijknamige podcast-serie met Maite Goossens.

Het belangrijkste in een training is voor mij de toepasbaarheid in het dagelijkse leven. Daarom krijg je ook ‘huiswerk’, dat dient om de inzichten en vaardigheden uit de cursus te vertalen naar de praktijk. Opdat je ruim zou kunnen oefenen, zijn er twee weken tussen elke sessie. Iedere sessie beginnen we met het uitwisselen van de ervaringen en we leren veel van elkaar.
Als trainer hecht ik veel belang aan mentaal en sociaal comfort tijdens de cursus. Elkeen moet zich op elk moment comfortabel en veilig kunnen voelen. Je hoeft dus ook niet ‘sociaal te doen’, tenzij je daar zin in hebt.
Deze training is niet bedoeld voor hulpverleners of anderen die mindfulness willen gebruiken binnen hun werksetting. Voor hen bestaan specifieke trainingen, o.a. deze gegeven door Dr.Edel Maex.

Toepassingen

In deze blogs kan je lezen over specifieke toepassingen van mindfulness.

Tussenkomst door de mutualiteit

Voor zowel de CM als de Liberale Mutualiteit ben ik geregistreerd als erkend psychotherapeut en MBCT-trainer, maar de CM is met ingang 2019 gestopt met terugbetaling van Mindfulness Training. Als je echter een speciaal statuut hebt, contacteer je best je kantoor.

Nog vragen?

mail gerust.