Rust in je hoofd

We onderschatten hoe veel ellende we onszelf bezorgen door altijd maar in ons hoofd te zitten.

Er is nochtans niets fout met denken, integendeel. 
Maar als het niet leidt tot verandering wordt het een zware last.

Want problemen van het hoofd oplossen met het hoofd, is als meer gas geven als je in de modder zit; je geraakt alsmaar dieper verstrikt.

Het is een oplossing die het probleem versterkt.

En als je met je aandacht voortdurend bij je gedachten bent, dan mis je het leven.

Teveel in je hoofd zitten belast sterk je levenskwaliteit:

– je geniet minder van het leven,
– je bent voor de anderen niet zo’n aangenaam gezelschap,
– je wordt er gespannen van en het slorpt veel energie op,
– het leidt tot emotionele stress, want blijven denken helpt niet,
– datgene waarover je piekert verandert er niet door.

Spoken in je bovenkamer

Elke dag vertel je jezelf oude en nieuwe verhalen en ben je als een kleuter: je gelooft ze. Je bent ervan overtuigd dat ze een vanzelfsprekende en onweerlegbare realiteit zijn. Er is het verhaal van je scheiding als het grote falen, of van je lastige lichaam  of van die ware partner die je nooit zal vinden of van het werk dat je gegijzeld houdt of dat verleden dat je blijft achtervolgen. Net zoals in sprookjes zijn het akelige verhalen die je onrustig, angstig, bedroefd of zwaarmoedig kunnen maken.
Als volwassene heb je zo je eigen monsters onder je bed.
Onder het bed kijken is dan piekeren geworden.
Want iets niet zien dat er niet is, stelt niet echt gerust.

Piekeren kan je gezondheid schaden

Wij willen alles oplossen met het hoofd en denken ons te pletter.
Piekeren is daarbij vaak de ergste boosdoener en mensen piekeren vooral wanneer het leven niet loopt zoals ze verwacht hadden, als het wensplaatje en de harde realiteit niet meer samenvallen.

In deze training leer je hanteermethoden om piekergedrag en negatief denken te couperen of om te buigen naar een meer constructieve perceptie van de realiteit.

Piekeren leidt ook tot symptomen (stemmings- en angststoornissen, psychofysiologische klachten, slaapstoornis, concentratiestoornis, relatieproblemen, moeilijker werken, slechter sociaal functioneren …) en over die symptomen gaat men dan weer piekeren. Hoe we deze vicieuze cirkel kunnen vermijden of couperen zien we in de cursus.

Hoe verloopt de cursus?

De cursusdag is een afwisseling van inzichtgevende sessies, oefeningen, video’s en het implementeren van de vaardigheden in het dagelijkse leven.

We hebben degelijke methoden nodig om die vicieuze cirkels te couperen. Degelijk betekent: wetenschappelijk onderbouwd (evidence based) en bruikbaar. Uit effectonderzoek blijkt cognitieve gedragstherapie de meest aangewezen benadering. Zij leert ons bewust te worden van de negatieve percepties die we hebben ontwikkeld en ze om te buigen naar een meer realistische, stressreducerende visie.
Daarnaast zijn goed onderbouwde coupeertechnieken nodig die we kunnen toepassen wanneer we teveel malen en rumineren.

Vanuit Mindfulness en de positieve gezondheidspsychologie, gaan we in plaats van te vechten tegen de dominantie van het denken, hetgeen er onverenigbaar mee is, dichterbij brengen: de beleving van het lichaam, het opgaan in de ervaring van het huidig moment (flow) en het switchen van een denk– naar een zijnmodus. Deze drie levenshoudingen zijn een antagonist, een tegengif voor de dominantie van het denken, waardoor het meer naar de achtergrond verschuift.
Op die manier kan het hoofd eindelijk tot rust komen.

Nog vragen? Mail naar info@wilfriedvancraen.be

P.S. Er verscheen nog een artikel een podcast in de Standaard waar ik het heb over de innerlijke criticus