Rust in je hoofd

We onderschatten hoe veel ellende we onszelf bezorgen door altijd maar in ons hoofd te zitten.

Er is nochtans niets fout met denken, integendeel, maar als het niet leidt tot verandering wordt het een zware last.

Want problemen van het hoofd oplossen met het hoofd, is als meer gas geven als je in de modder zit; je geraakt alsmaar dieper verstrikt.
Het is een oplossing die het probleem versterkt.

En als je met je aandacht voortdurend bij je gedachten bent, dan mis je het leven.

Teveel in je hoofd zitten belast sterk je levenskwaliteit:

– je geniet minder van het leven,
– je bent voor de anderen niet zo’n aangenaam gezelschap,
– je wordt er gespannen van en het slorpt veel energie op,
– het leidt tot emotionele stress, want blijven denken helpt niet,
– datgene waarover je piekert verandert er niet door.

Spoken in je bovenkamer

Elke dag vertel je jezelf oude en nieuwe verhalen en ben je als een kleuter: je gelooft ze. Je bent ervan overtuigd dat ze een vanzelfsprekende en onweerlegbare realiteit zijn. Net zoals in sprookjes zijn het soms akelige verhalen die je onrustig, angstig, bedroefd of zwaarmoedig kunnen maken.
Als volwassene heb je zo je eigen monsters onder je bed.
Onder het bed kijken is dan piekeren geworden.
Want iets niet zien dat er niet is, stelt niet echt gerust.
Negatieve gedachten sleuren je de toekomst in (ik ga die deadline niet halen; ze zullen me niet goed genoeg vinden; ik ga nooit meer gelukkig zijn; wat als ik ziek word; ik ga geen levenspartner meer vinden …) of zuigen je naar het verleden (ik heb me belachelijk gemaakt; waarom is mij dat overkomen; door die scheiding ben ik een mislukkeling; had ik maar …)

Statler en Waldorf

Heb jij ook zo’n innerlijke criticus als Statler of Waldorf uit de Muppet show in je hoofd?
We beseffen soms wel dat we wat milder in het leven zouden mogen staan, maar weten vaak niet goed hoe we dat moeten doen.

PIEKEREN KAN JE GEZONDHEID SCHADEN
Wij willen alles oplossen met het hoofd en denken ons te pletter.
Vooral piekeren is voor het organisme erg belastend.
Piekeren leidt ook tot symptomen (stemmings- en angststoornissen, psychofysiologische klachten, slaapstoornis, concentratiestoornis, relatieproblemen, moeilijker werken, slechter sociaal functioneren …) en over die symptomen gaat men dan weer piekeren. Hoe we deze vicieuze cirkel kunnen vermijden of couperen zien we in de cursus.

Hoe verloopt de cursus?

De cursusdag is een afwisseling van inzichtgevende sessies, oefeningen, video’s en het implementeren van de vaardigheden in het dagelijkse leven.

We hebben degelijke methoden nodig om die vicieuze cirkels te couperen. Degelijk betekent: wetenschappelijk onderbouwd (evidence based) en bruikbaar. Uit effectonderzoek blijkt cognitieve gedragstherapie de meest aangewezen benadering. Zij leert ons bewust te worden van de negatieve percepties die we hebben ontwikkeld en ze om te buigen naar een meer realistische, stressreducerende visie.
Daarnaast zijn goed onderbouwde coupeertechnieken nodig die we kunnen toepassen wanneer we teveel malen en rumineren.

Vanuit Mindfulness Based Cognitive Training en de positieve gezondheidspsychologie, gaan we in plaats van te vechten tegen de dominantie van het denken, hetgeen er onverenigbaar mee is, dichterbij brengen: de beleving van het lichaam, het opgaan in de ervaring van het huidig moment (flow) en het switchen van een denk– naar een zijnmodus. Deze drie levenshoudingen zijn een antagonist, een tegengif voor de dominantie van het denken, waardoor het meer naar de achtergrond verschuift.
Op die manier kan het hoofd eindelijk tot rust komen.

Nog vragen? Mail naar info@wilfriedvancraen.be