Rust in je hoofd

We onderschatten hoe veel ellende we onszelf bezorgen door altijd maar in ons hoofd te zitten.
Er is nochtans niets fout met denken, integendeel. 

Maar als het niet leidt tot verandering wordt het een zware last. Want problemen van het hoofd oplossen met het hoofd, is als meer gas geven als je in de modder zit; je geraakt alsmaar dieper verstrikt. Het is een oplossing die het probleem versterkt.

En als je met je aandacht voortdurend bij je gedachten bent, dan mis je het leven.

Teveel in je hoofd zitten belast sterk je levenskwaliteit:

– je geniet minder van het leven,
– je bent voor de anderen niet zo’n aangenaam gezelschap,
– je wordt er gespannen van en het slorpt veel energie op,
– het leidt tot emotionele stress, want blijven denken helpt niet,
– datgene waarover je piekert verandert er niet door.

Piekeren kan je gezondheid schaden
Luister even naar dit fragment uit Touché.
Mensen piekeren vooral wanneer het leven niet loopt zoals ze verwacht hadden, als het wensplaatje en de harde realiteit niet meer samenvallen.
In deze training leer je hanteermethoden om piekergedrag, malen en negatief denken te couperen of om te buigen naar een meer constructieve perceptie van de realiteit.

Piekeren leidt ook tot symptomen (stemmings- en angststoornissen, psychofysiologische klachten, slaapstoornis, concentratiestoornis, relatieproblemen, moeilijker werken, slechter sociaal functioneren …) en over die symptomen gaat men dan weer piekeren. Hoe we deze vicieuze cirkel kunnen vermijden of couperen zien we in de cursus.

We hebben degelijke methoden nodig om die vicieuze cirkels te couperen. Degelijk betekent: wetenschappelijk onderbouwd (evidence based) en bruikbaar. Uit effectonderzoek blijkt cognitieve gedragstherapie de meest aangewezen benadering. Zij leert ons bewust te worden van de negatieve percepties die we hebben ontwikkeld en ze om te buigen naar een meer realistische, stressreducerende visie.

Vanuit Mindfulness en de positieve gezondheidspsychologie, gaan we in plaats van te vechten tegen de dominantie van het denken, hetgeen er onverenigbaar mee is, dichterbij brengen: het opgaan in de ervaring van het huidig moment (flow) en het switchen van een denk- naar een zijn-modus. Deze drie levenshoudingen zijn een antagonist, een tegengif voor de dominantie van het denken, waardoor het meer naar de achtergrond verschuift.
Op die manier kan het hoofd eindelijk tot rust komen. 

Hoe verloopt de cursus?.
–  We starten met het neuropsychologisch model van het Default Mode Network, dat aantoont hoe we onszelf foppen als we denken tot rust te komen.
– Vanuit Mindfulness Based Stress Reduction leren we hoe we innerlijke rust kunnen vinden op momenten dat we ons opjagen.
– De flow-psychologie van Csikszentmihalyi personaliseren we op jouw maat als antagonist voor teveel malen en rumineren.
– Vanuit de cognitieve psychologie leren we anders te kijken naar datgene wat onze levenskwaliteit belast.
Piekeren vermijden of couperen is een belangrijk onderdeel van de cursus.

Als je twijfelt of deze cursus iets voor jou is: lees hier waarom andere cursisten de cursus volgden.
Nog vragen? Mail naar info@wilfriedvancraen.be