Rust in je hoofd ~ Rust in je lichaam

Teveel in je hoofd zitten belast je levenskwaliteit:

  • je geniet minder van het leven,
  • je bent voor de anderen niet zo’n aangenaam gezelschap,
  • je wordt er gespannen van en het slorpt veel energie op,
  • het leidt tot emotionele stress, want blijven denken helpt niet,
  • datgene waarover je piekert verandert er niet door.

Piekeren kan je gezondheid schaden

Luister even naar dit fragment uit Touché.
Mensen piekeren vooral wanneer het leven niet loopt zoals ze verwacht hadden, als het wensplaatje en de harde realiteit niet meer samenvallen.
In deze training leer je hanteermethoden om piekergedrag en negatief denken te couperen of om te buigen naar een meer constructieve perceptie.

Hoe verloopt de cursus?
Deze cursus verloopt over twee zaterdagen met twee weken ertussen.
Het is aangewezen beide dagen te volgen omdat ze elkaar aanvullen, maar je kan er ook apart voor inschrijven.
Tijdens de eerste cursusdag zien we hoe je tot rust kan komen in je hoofd, tijdens de tweede dag hoe je tot rust kan komen in je lichaam en hoe beiden, geest en lichaam, elkaar wederzijds beïnvloeden.
Het is door dat laatste dat we in vicieuze cirkels terecht komen. Denk maar aan slaapstoornissen omwille van piekeren en piekeren omwille van slaapstoornissen. Idem met (psycho)somatische klachten. In de tweede cursusdag leer je deze vicieuze cirkels te couperen.
Maar ook hoe je vanuit je lichaam tot meer rust kan komen in je hoofd en vice versa.

Programma dag 1:

√ Vanuit de cognitieve gedragstherapie leer je malen en piekeren te couperen en negatieve denkgewoonten om te buigen naar een meer realistische, stressreducerende visie.
Een nieuwe manier van omgaan met de innerlijke criticus hoort daarbij.

√ Vanuit Mindfulness en de positieve gezondheidspsychologie leer je focussen op hetgeen onverenigbaar is met tobben en malen: de ervaring van het huidig moment (flow ervaringen), de beleving van het lichaam en het switchen van een denk- naar een zijn-modus. Op die manier kan het hoofd eindelijk tot rust komen.

√ Tenslotte laat het neuropsychologisch model van het Default Mode Network ons zien hoe we onszelf foppen als we denken tot rust te komen.

Programma dag 2:

 Proprioceptieve training: je leert om signalen van je lichaam sneller te detecteren en preventief de accumulatie van spanning, emoties en stress te couperen.

Relaxatie training: we overlopen de meest wetenschappelijk onderbouwde relaxatiemethoden en je leert de techniek te vinden die jou het beste past

√ Inzicht in mind-body communicatie, de manier waarop je brein en je lichaam met elkaar praten en elkaar beïnvloeden zonder dat je het beseft.
Hoe kan je vanuit je lichaam meer rust vinden in je hoofd en vice versa.

Elke cursusdag is een afwisseling van inzichtgevende sessies, oefeningen, illustraties, cases, video’s en vooral het implementeren van dit alles in de realiteit van het dagelijkse leven.

Nog vragen?  Mail gerust.