fbpx

Wie ben ik?

Gedurende meer dan veertig jaar heb ik, naast het geven van opleiding, seminaries en lezingen, een intensieve praktijk gehad als cognitief gedragstherapeut en seksuoloog. Die langdurige werkervaring in de klinische psychotherapie, samen met wat ik heb geleerd van mijn cliënten, stroomt nu door in mijn cursussen.
Wetenschap en literatuur zijn in mijn leven als mijn rechter- en mijn linkerhand. Ik heb altijd graag met beide handen gewerkt.

Toen ik begon met mijn opleiding vond ik preventie even belangrijk als behandeling en beiden hebben zich gedurende veertig jaar naast elkaar ontwikkeld. Het eerste leidde ertoe dat ik vanaf de zeventiger jaren vanuit een agogische invalshoek cursussen begon te ontwikkellen die vaardigheden en inzichten aanreikten om stabieler en veerkrachtiger in het leven te staan. In het tweede, de psychotherapeutische invalshoek, zocht ik naar complementaire benaderingen in plaats van te geloven in één alleszaligmakende richting.

Toen ik begin jaren zeventig aan de universiteit begon, bestond er geen klinische richting, alleen ontwikkelingspsychologie en als psychotherapeutische scholing was er alleen de psychoanalyse.

Na een opleiding in Kortdurende Psychoanalytische Therapie in het Universitair Centrum Kortenberg bij Drs Pierloot, Verhaest en Geerts, zocht ik een nieuw denk- en werkmodel op, mede omdat ik ook wou werken met koppels en gezinnen. Dat werd het Systeemdenken en de Communicatietheorie van de Palo Alto school. Het hielp me om later, als seksuoloog (KUL, 1980) en relatietherapeut (Postgraduaat Relatietherapie, KUL, 1982) klachten binnen een relationeel werkmodel te plaatsen.

Later schreef ik er mijn eerste boek over, Omgaan met anderen, een communicatiekunst.

Omdat ik meer en meer met individuen begon te werken, ontbrak het me aan een stevig psychotherapeutisch referentiekader dat gestoeld was op degelijk onderzoek. Daarom voltooide ik het postgraduaat Gedragstherapie (KUL,1985), nadien kwam daar de cognitieve invalshoek bij.

Het bleef me echter ontbreken aan een overkoepelend denkkader dat deze drie benaderingen tot een complementair werkmodel kon smeden.
Dat vond ik in Nederland in de ‘Directieve Therapie’. Daar maakte ik ook kennis met Wetenschappelijke Hypnose en volgde er de opleiding bij de Nederlandse Vereniging voor Hypnose.
Terug in België startte ik samen met enkele collega’s de Vlaamse Vereniging voor Hypnotherapie, gelokaliseerd in het Universitair centrum Kortenberg, en was gedurende twintig jaar bestuurslid, opleider, supervisor en uitgever van het wetenschappelijk tijdschrift Trans.

Door interesse in het boeddhisme en Za-Zen kwam ik vijftien jaar geleden terecht bij de spirituele grondlegger van mindfulness, Thich Nhat Hanh, bij wie ik jaarlijks retraites volgde in het European Institute of Applied Buddhism.


De wetenschappelijk-academische benadering van mindfulness leerde ik kennen door het werk van en seminaries te volgen bij Jon Kabat-Zinn, Mark Williams, John Teasdale, Yvonne Barnes-Holmes.

Aan de andere kant ontwikkelde ik als cognitief gedragstherapeut een bijzondere interesse voor de klinische toepassingen van de cognitieve psychologie en schreef er in 1999 het boek ‘Lessen in levenskunst: de praktijk van het positief denken’ over.
Gedurende twintig jaar gaf ik ook een cursus ‘De praktijk van het positief denken’, waarin ik de inzichten van de cognitieve psychologie methodisch toepaste op de moeilijkheden van het dagelijkse leven.

De integratie van deze twee benaderingen leidde tenslotte tot het ontwikkelen van de Mindfulness Based Cognitive Training, welke de belangrijkste training is die ik heden ten dage geef en waar mijn laatste boek over gaat.

Als klinisch psychotherapeut en seksuoloog ben ik steeds gefascineerd geweest door de achterkant van het tapijt van het leven. Die ruwe, complexe en kwetsbare patronen, zijn een rijke inspiratiebron geweest voor mijn cursussen, boeken, blogs