fbpx
Foto strand

Hoe niet te verdrinken

Regelmatig verdrinken mensen doordat ze vanop het strand de zee inlopen en vanop een zandbank in het water terecht komen. In zo’n mui – een put tussen twee zandbanken – stroomt het water met grote kracht terug naar zee. Mensen worden hierin meegesleurd en gaan dan automatisch terug naar de kust zwemmen, tegen de stroming in. Maar die stroming is veel krachtiger dan de zwemmer, waardoor hij dreigt te verdrinken. 

Die ‘foute’ reactie van de ‘automatische piloot’ vinden we in het dagelijkse leven onder vele vormen terug: je verzetten tegen de situatie, opspannen als je een prik krijgt, te scherp reageren bij een conflict enz. In mijn laatste boek noem ik dat fenomeen de ‘probleemversterkende probleemoplossing’.

In mindfulness leer je het tegenovergestelde te doen: je niet verzetten tegen wat gebeurt maar uit je reflexmatig gewoontegedrag treden om, ‘out of the box’, te kunnen kiezen voor een meer adequaat probleemoplossend gedrag.

In het geval van onze drenkeling is dat, volgens een hoofdredder die het weten kan, letterlijk ook zo: ‘Probeer nooit tegen de stroming in terug naar de kust te zwemmen (stop met je automatische piloot gedrag). Wie wordt meegesleurd kan zich het best laten meevoeren tot achter de zandbanken (laat het verzet even los) en zwem in een schuine lijn terug (stel een nieuw, out of the box-gedrag).

En zo is dat ook in het omgaan met kleine en grote moeilijkheden in het dagelijkse leven.
Dat is makkelijk gezegd en moeilijk gedaan.

Maar ook dat is wat je leert in een Mindfulness & Mindfulness Based Cognitive Training.

Delen

1 reactie op “Hoe niet te verdrinken”

  1. Het voorbeeld dat je aanhaalt mocht ik aan den lijve ondervinden. Een ervaren zwemmer kwam me ter hulp en gaf me de wijze raad die ook jij geeft. Ik zal vanaf nu dit voorbeeld koesteren om ook bij automatisch gedrag daaraan te denken om me te helpen vlotter en dichter bij een probleemoplossende actie te komen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.