Teveel onrust, spanning, stress?
Muizenissen in het hoofd?
Een verstoorde slaap, psychosomatische klachten, emotionele ups en downs?
Te weinig energie, plezier, voldoening?

Misschien ben je dan op zoek naar een creatieve, maar toch wetenschappelijk onderbouwde methode om nog stabieler, veerkrachtiger en milder in het leven te staan.
En vooral: terug meer te genieten.

Bekijk eens de video over de combinatie van twee top benaderingen: een Westerse (de cognitieve psychologie) en een Oosterse (mindfulness, geïnspireerd op het boeddhisme). Vanuit deze wetenschappelijk onderbouwde methodiek leer je op een heel nieuwe manier moeilijkheden of problemen aan te pakken.
En je levenskwaliteit te versterken.

Waar gaat deze cursus over?

√ Je leert te stoppen met je te verzetten in je hoofd, want dat slorpt teveel energie op en er verandert niets.
√ Je hebt last van lichamelijke klachten, ziekte of pijn, en je moet ermee leren leven zeggen ze, maar ze zeggen niet hoe. In de training leer je niet om ‘te aanvaarden’ wat je niet kan veranderen, maar er zo mee om te gaan dat je het minste kwaliteitsverlies hebt.
√ Al heb je de neiging om, als het niet goed met je gaat, te wachten tot ‘het’ voorbij is, in de training leer je de wachtzaal te verlaten, want anders gaat het leven aan je voorbij. Er zal immers ‘altijd iets’ zijn. Dus leer je jezelf te wapenen.
√ Je weet wel dat het niet de situaties of gebeurtenissen zijn die je levenskwaliteit aantasten, maar wel jouw manier van erover te denken, je perceptie. Wat je echter mist zijn degelijke methoden om dat concreet aan te pakken in het dagelijkse leven.
√ Zonder dat je het beseft reageer je steeds opnieuw op dezelfde manier. Een manier die niet helpt. Hoe krijg je greep op die automatismen, zowel in je hoofd als in je handelen, hoe geraak je ‘out of the box’?
√ Je beseft al lang genoeg dat je meer moet loslaten, afstand nemen en niet zo samenvallen met je gedachten en je emoties, en vooral dat je moet aanvaarden wat je niet veranderen kan. Dat klopt allemaal, maar hoe doe je dat dan concreet?

Dit is wat mensen eraan hebben

  • Een adequaat tegengif tegen het hectische leven van alledag, beter de dagelijkse spanningen en stress hanteren en burn-out vermijden
  • Anders omgaan met emotionele of lichamelijke moeilijkheden
  • Ondanks tegenslag het volle leven oppakken
  • Out of the box leren denken en handelen wanneer de vertrouwde oplossingsstrategieën niet tot verandering leiden
  • Meer innerlijke rust en energie vinden
  • Goed zorg leren dragen voor jezelf
  • Een nieuwe manier van denken vinden in hetgeen je niet veranderen kan
  • Een betere slaapkwaliteit ontwikkelen
  • Meer genieten in het leven
  • Lees de recente ervaringen van cursisten op de home page en het verslag van meer dan 300 cursisten via deze link.

Twijfel?

Dat je sceptisch bent is op zich best OK en dat je wel eens twijfelt of deze training iets voor jou is, is begrijpelijk.
Er zijn twee mogelijkheden: ofwel mail je je twijfels door ofwel parkeer je ze even en doe je de eerste sessie toch mee. Stemt ze niet overeen met je verwachtingen, dan stop je en krijg je je inschrijvingsgeld integraal en met alle begrip terug.

Trainer

Gedurende meer dan veertig jaar combineerde ik twee parallelle richtingen: een preventieve (cursussen) en een curatieve (klinische psychotherapie en seksuologie). Door interesse in het boeddhisme en het beoefenen van Za-Zen kwam ik terecht bij de spirituele grondlegger van mindfulness, Thich Nhat Hanh, bij wie ik jaarlijks retraites volgde in het European Institute of Applied Buddhism.
De wetenschappelijk-academische benadering van mindfulness leerde ik kennen door het werk van en seminaries te volgen bij Jon Kabat-Zinn, Mark Williams, John Teasdale, Yvonne Barnes-Holmes ….
Aan de andere kant ontwikkelde ik als cognitief gedragstherapeut (KUL, 1985) een bijzondere interesse voor de klinische toepassingen van de cognitieve psychologie en schreef er een boek over dat je gratis bij de cursus krijgt.

De integratie van deze twee benaderingen, mindfulness en cognitieve gedragstherapie, leidde tot de MBCT training.
Ik schreef er mijn recentste boek over: ‘Weet je, ik heb het ook niet gemakkelijk. Hoe mindfulness en Montaigne je kunnen helpen als het leven niet loopt zoals je had gedacht.’

Het belangrijkste in een training is voor mij de toepasbaarheid in het dagelijkse leven. Daarom krijg je ook ‘huiswerk’, dat dient om de inzichten en vaardigheden uit de cursus te vertalen naar de praktijk. Opdat je ruim zou kunnen oefenen, zijn er twee weken tussen elke sessie. Iedere sessie beginnen we met het uitwisselen van de ervaringen en we leren veel van elkaar.
Als trainer hecht ik veel belang aan mentaal en sociaal comfort tijdens de cursus. Elkeen moet zich op elk moment comfortabel en veilig kunnen voelen. Je hoeft dus ook niet ‘sociaal te doen’, tenzij je daar zin in hebt.

Deze training is niet bedoeld voor hulpverleners of anderen die mindfulness willen gebruiken binnen hun werksetting. Daarvoor bestaan er specifieke trainingen, gegeven door o.a. Dr.Edel Maex, IAM enz.

Toepassingen

In deze blogs kan je lezen over specifieke toepassingen van mindfulness.

Tussenkomst door de mutualiteit

Voor zowel de CM als de Liberale Mutualiteit ben ik geregistreerd als erkend psychotherapeut en MBCT-trainer, maar de CM is met ingang 2019 gestopt met terugbetaling van Mindfulness Training. Als je echter een speciaal statuut hebt, contacteer je best je kantoor.

Nog vragen?

Mail gerust.