fbpx

Beter slapen

Beter slapen

Je weet dat je de vorige nacht(en) zo akelig moeilijk kon inslapen of doorslapen en je begint je nu al vóór het slapengaan druk te maken: Zal het dit keer lukken? Ga ik weer zo lang wakker liggen?
Eenmaal in bed lig je jezelf te observeren en na te gaan of je al ingeslapen bent. Dit brengt zoveel spanning mee dat je waar maakt wat je vreest: je kan niet slapen. Daardoor maak je je nog meer druk waardoor je nog meer gespannen wordt, en je nog moeilijker in slaap raakt… Of dit nu bij het inslapen gebeurt of bij het herinslapen, je zit in een vicieuze cirkel en… je wordt er moedeloos, soms zelfs wanhopig van.

Lig er niet wakker van!

In deze individuele training wordt niet ingegaan op de (eventuele) onderliggende oorzaken van je slaapmoeilijkheden. Onderzoek heeft uitgewezen dat dat meestal niet nodig is, omdat de slaapstoornis ‘een eigen leven is gaan leiden’, los van de oorzaak (de slaapstoornis is een geconditioneerde reflex geworden).
Die vicieuze cirkel kan opgestart worden door spanning, stress, emoties, pijn en piekergedrag, maar ook een fout gelopen slaappatroon kan de slaapstoornis in stand houden.

In deze training leer je een aantal technieken toe te passen om meer greep te krijgen op die slaapremmers. De voorgestelde inzichten en vaardigheden komen uit de cognitieve gedragstherapie, mindfulness, de gezondheidspsychologie en wetenschappelijke hypnose.
Daarnaast wordt een slaapprogramma opgesteld om het natuurlijke slaappatroon te herstellen.

Om de lichamelijke (neurofysiologische) condities te realiseren opdat de slaaprespons zou kunnen optreden zijn specifieke relaxatietechnieken aangewezen. Zij die dit nuttig vinden kunnen daarom aansluiten met de individuele training ‘Leren Ontspannen’.

Praktisch

De individuele training bestaat uit een cursuspakket aangepast aan uw individuele klachten of moeilijkheden.
Naast duiding en inoefening van technieken krijg je tijdens de begeleiding een reeks audio opnamen met oefeningen en technieken. Deze technieken kan je downloaden op je smartphone, tablet of laptop en beluisteren in bed.
Je krijgt ook de tekst van het boek ‘Beter Slapen’ als werkboek.

De training bestaat uit – afhankelijk van de ernst en de complexiteit – minimum 2 maximum 4 sessies die één op één online doorgaan, en dit op afspraak. 

Er zijn twee fasen: eerst een exploratiefase waarin we de slaapmoeilijkheden met al zijn variabelen in kaart brengen om vervolgens gerichter over te gaan naar de interventiefase. Hier pakken we de slaapremmers aan op lichamelijk (de neurofysiologische condities voor de slaap), emotioneel-, cognitief-(slaapremmende denkprocessen) en gedragsniveau (herconditioneren slaappatroon en slaaphygiëne).

Een sessie duurt 50 min. en kost 70€, voor de leden van CM en LM is een tussenkomst voorzien.

Voor meer info over de therapeut, klik hier.

Als je vragen hebt of een afspraak wil maken, mail.

Ik ben terug een ander mens Hierbij geef ik mijn positieve ervaring om beter te slapen.

Mijn probleem was doorslapen.

In de week als ik om 4.00 wakker werd, begon ik te panikeren, ik viel soms wel in slaap na 1.5 – 2 uren, maar dan was het bijna tijd om op te staan, dus sliep ik niet meer.

ik recupereerde niet meer, altijd dof hoofdgevoel, en mijn geheugen was vreselijk, en ik viel altijd in slaap in de zetel voor tv, kon niets meer volgen.

Had alles geprobeerd, dagboek bijgehouden, wel alcohol , geen alcohol , hormonale cyclus, maar ik kon geen patroon vinden.

Cursus Beter Slapen en Leren Ontspannen bij Wilfried Van Craen gevolgd.

Al bij de eerste week voelde ik een verbetering. En na 2 weken sliep ik al vaak 7 u.

Ik paste de techniek van zelfsuggestie en imaginatie toe.

Zo zei ik tegen mezelf: “Door mijn leeftijd (50) kan ik moeilijker slapen, maar ik weet dat ik ook minder slaap nodig heb, en ik weet ook dat ik wel nog goed kan slapen.”

Dit regelmatig opgezegd, dan kort gaan wandelen en in bed mijn slapen tijdens de vakantie gevisualiseerd.

Ik gaf mezelf deze suggestie: “als ik mijn licht uit doe, zal ik slapen zoals op reis, doorslapen, diep slapen en loom en traag wakker worden.”

Werd ik ’s nachts wakker, dan deed ik de imaginatieoefening die we in de cursus hebben gezien: een bowandeling. Op de T ga ik naar links, naar de ontspanningsplek, en dan kom ik in Toscanië.

Ik voel me dan zitten aan het zwembad in een grote tuin, midden in de natuur en helemaal alleen met mijn gezin en een cocktail, een plek waar ik mij zalig voelde en die ik me goed kan voorstellen. Komen er andere gedachten dan pas ik de piekerstopmethode toe: ik stop de piekergedachten in een ballonnetje en laat ze gaan.

Ben ik klaar met ontspannen dan neem ik in mijn verbeelding het pad naar de slaapkamer. Ik doe de deur open, kijk nog even naar het prachtig uitzicht met zwembad en sluit de luiken en.

Dan ga ik onder de dekens in dat zalig bed, ik draai mij om en ik val in slaap.

Een diepe slaap, en ik kijk naar mijzelf hoe goed ik slaap.

En dan duurt het niet lang of ik lig, door de suggestie, effectief in slaap.

En wat de relaxatietechnieken betreft: Overdag doe ik de ademhalingsoefeningen om mijn spanningsniveau laag te houden. Dat neemt de eerste 2 weken wat tijd, maar dan gaat het vlot.

Op mijn computer op mijn werk staat mijn agenda geprogrammeerd om de 30 min ‘en ontspan’ komt er op mijn scherm.

Dan weet ik dat ik even mijn lichaam moet screenen.

Want ik adem te oppervlakkig bij veel stress.

Ik ben super tevreden, op mijn werk zien ze ook dat ik terug veel beter ben, ook mijn gezin ziet het verschil.

Ik kan wel nog niet slapen na een feestje of na bezoek, dan neem ik 1/3 inslaper omdat ik de prikkels niet uit mijn hoofd krijg.

Dat vind ik niet meer erg, dat is niet veel.

Ik kan deze cursus aan iedereen aanraden.

Ik ben terug een ander mens.

Brigitte Sintobin, Oostende Avatar
Brigitte Sintobin, Oostende
5/25/2020

De heer Wilfried Van Craen is een krak in zijn vak.

Hij geeft zijn cursussen op zo'n integere, duidelijke, boeiende, kalme, complete manier, ondersteund op wetenschappelijk onderzoek en met eenvoudige voorbeelden van in zijn dagelijks leven zodat ik 100 % geconcentreerd gebleven ben gedurende de volledige dag, een halve dag "beter slapen" en een halve dag "leren ontspannen".

Aangezien hij de theorie toetst met praktische oefeningen tijdens de cursus en met voorbeelden op beeld is het zeer geloofwaardig en kan men het zichzelf onmiddellijk eigen maken. Het klinkt niet alleen zo "normaal, natuurlijk" toe te passen, maar het werkt ook effectief! Eenvoudig en tegelijkertijd doeltreffend! Dat is de sterkte van zijn cursussen!!! Het vraagt wel discipline om te oefenen en om het dagelijks toe te passen op elk moment van de dag wanneer het lichaam onnodig gespannen staat. Maar dat is de verantwoordelijkheid van de cursist.

Rose Vindevogel Avatar
Rose Vindevogel
5/25/2020

Al 2 jaar was ik aan het sukkelen met slaapproblemen... tot mijn deelname aan de workshop 'leren ontspannen' en 'beter slapen' van Wilfried. Na de workshop ben ik onmiddellijk van start gegaan met het boek en de cd en zie nu... Ik SLAAP! :-)))) Het vraagt inzet en discipline maar die is op zich minimaal met wat je er voor in ruil krijgt. De sterkte van de technieken die Wilfried promoot: ze zijn niet moeilijk en heel toegankelijk, je kan ze overal toepassen (thuis, op je werk, op de bus, op een receptie, tijdens een vergadering, op het toilet, in de cinema!...) De workshop was voor mij een eyeopener en heeft mij mijn slaap en dromen teruggeven.

Ingrid Verook, Mechelen Avatar
Ingrid Verook, Mechelen
5/24/2020
Delen