Toen ik als relatietherapeut werkte zaten de beide partners soms op een stoel tegenover elkaar. Vervolgens vroeg ik A om zijn/haar verhaal te vertellen tegen B aan de hand van het antwoord op deze 3 vragen: Wat is volgens jou het probleem, welk effect heeft op je en wat zou je graag veranderd zien. Aan B werd gevraagd om alleen maar te luisteren, de eigen mening of visie te parkeren en niet tussen te komen. Als A helemaal uitgepraat was vroeg ik aan B: ‘Kan je even met je eigen woorden vertellen aan A wat voor hem/haar (A dus) het probleem is, het effect dat het op hem/haar heeft en wat hij/zij graag veranderd wil zien. Vertel het zo dat A kan zeggen: ‘Ik denk dat mijn partner nu wel snapt hoe ik het beleef’. Pas als dat zo is werden de rollen omgewisseld.
Daar moest ik aan denken toen ik materiaal begon te verzamelen voor de cursus ‘Luisteren naar je lichaam’, die gaat immers ook over een relatie, deze tussen ons hoofd en ons lichaam.
In mijn verbeelding zag ik ze als koppel, het hoofd in de ene stoel en het lichaam in de andere en ik zag ze precies dezelfde vragen beantwoorden en in mijn verbeelding werd het een sprankelend feest van de meest onvermoede dialogen. Maar het belangrijkste was dat ze met meer respect keken naar elkaar. Ze beseften ook dat ze elkaar duurzaam nodig hadden. Het lichaam is tenslotte onze eeuwige thuisbasis.
Ik heb al verteld dat het me tijdens boeddhistische retraites altijd opviel hoe sterk hun aandacht voor het lichaam was. Tijdens de zitmeditaties werd geattendeerd op de adem en de houding, tijdens stapmeditaties op de tactiele waarneming. In het dagelijkse leven werd er tijdens de retraite voor gezorgd dat je handenarbeid verrichte en waren lichaamsgerichte technieken als Qi-Jong of Tai-Chi dagelijks van de partij. En in zijn benadering van zelfzorg stelde Thich Nhat Hanh de zorg voor het lichaam op de eerste plaats.
Er zijn uiteraard vele redenen om van je lichaam te houden. Misschien is jou, net als ik, ook deze ontgaan: houden van je lichaam omdat het zo intens geliefkoosd werd door je geliefde.
Daar had ik nooit eerder zo over gedacht. Maar het onderstelt wel een afhankelijkheid van de ander.
In het boeddhisme, de inspiratiebron van mindfulness, hecht men veel belang aan het lichaam.
Liefde is volgens de Boeddha in eerste instantie liefde voor jezelf.
Je kan niet van een ander houden als je niet van jezelf kan houden.
Liefde voor jezelf, is geen abstract idee, maar kan je ontwikkelen door respect te hebben voor je lichaam.
De belangrijkste manier om aan zelfzorg te doen, is goed zorg te dragen voor je lichaam. Niet alleen door erop te letten wat je er allemaal instopt, maar ook hoe je het belast (te veel stress, te weinig loslaten, te veel belastende houdingen, te weinig beweging).
Leer sneller te merken wanneer je lichaam gespannen is en leer hoe je je lichaam kan ontspannen.
Geef het genegenheid, koester en streel het, geef het aandacht, warmte en liefde.
Je kunt je lichaam met liefdevolle aandacht afdrogen na een bad, je vingers of je voeten masseren, je vermoeide gelaat zachtjes inwrijven met een verfrissende balsem, je overbelaste rug tot rust brengen door even op de grond te gaan liggen en je onderbenen te laten rusten op de zitting van een stoel.
Geef het ook verandering en verwondering, geef het zuurstof door nieuwe ervaringen op te zoeken: relaxatie, (zelf)massage, meditatie, sauna, intimiteit, seks, yoga, dans…
En de grootste uitdaging: laat het genieten ondanks de last.
Dat zijn daden van ware liefde.