fbpx

Beter Slapen

 

Veerde Frissenfoto:Veerle Frissen

Als je dit herkent:
Je weet dat je de vorige nacht(en) zo akelig moeilijk kon inslapen of doorslapen en je begint je nu al vóór het slapengaan druk te maken: Zal het dit keer lukken? Ga ik weer zo lang wakker liggen? Eenmaal in bed lig je jezelf te observeren en na te gaan of je al ingeslapen bent. Dit brengt echter zoveel spanning mee dat je waar maakt wat je vreest: je kan niet slapen. Daardoor maak je je nog meer druk waardoor je nog meer gespannen wordt, waardoor je nog moeilijker in slaap raakt, enz…
Je zit in een vicieuze cirkel en… je wordt er moedeloos, wanhopig van!

Eenzelfde cirkel kan ook gestart worden door piekeren in bed. Tenslotte kan ook een fout gelopen slaappatroon de slaapstoornis in stand houden: door de slaapmoeilijkheden voelt men zich moe overdag en neemt men zijn toevlucht tot dutjes of uitslapen in het weekend, wat het slaappatroon op zijn kop zet.
Of men maakt het zich “aangenaam” in bed (denkend: ‘ik kan toch niet slapen’) waardoor de slaaprespons niet kan optreden en de cirkel weer gaat draaien.

Lig er niet wakker van!

In deze cursus wordt niet ingegaan op de (eventuele) onderliggende oorzaken van je slaapmoeilijkheden. Onderzoek heeft uitgewezen dat dat meestal niet nodig is, omdat de slaapstoornis een ‘eigen leven is gaan leiden’, los van de oorzaak (de slaapstoornis is een geconditioneerde reflex geworden).
Wat je in deze cursus wél leert, zijn een aantal zelfcontrole-technieken die je kan toepassen om de slaapremmers op te heffen.
Daarenboven wordt een slaapprogramma opgesteld om het natuurlijke slaappatroon te herstellen .
Je hoeft om de cursus te volgen ook niet te wachten tot je slaapmoeilijkheden hebt. Een goede slaap werkt immers ook preventief: het verhoogd niet alleen je lichamelijke weerstand waardoor je minder vatbaar bent voor infecties en een hogere pijndrempel hebt, maar het verhoogd ook de psychische en emotionele weerstand. Mensen die een goede slaap hebben zullen in dezelfde stresserende of emotioneel belastende situaties minder of hebben, in vergelijking tot hen die een slechte slaap hebben en dus ook makkelijker zullen reageren met een angst- of stressrespons en met piekergedrag.

Stress en spanning zijn vaak zowel oorzaak als gevolg van de slaapstoornis. Om de lichamelijke (neurofysiologische) condities te realiseren opdat de slaaprespons zou kunnen optreden zijn specifieke relaxatietechnieken aangewezen. Zij die dit nuttig vinden kunnen daarom aansluiten bij de namiddagsessie ‘Leren Ontspannen’ (zie verder).

De cursus is evenwel niet bedoeld voor hulpverleners. Voor hen bestaat een professioneel gerichte variante.

Cursusmateriaal: u krijgt gratis het boekje ‘Beter Slapen’ mee.

Ervaringen cursisten

Praktisch:
Data: De cursus verloopt over één zaterdagvoormiddag, 16 december 2017, van 10 tot 13h.
Bijdrage: 70 € (in combinatie met de cursus Leren Ontspannen 100 € voor beide cursussen samen, breng in dat geval ook je lunchpakket mee). Studenten: resp. 40 en 70 €
Betaling van de cursusbijdrage bij aanvang van de cursus.
Inschrijven: door een mail te sturen naar info@wilfriedvancraen.be met vermelding van de cursus en je telefoonnummer.
Locatie: Cursuscentrum De Blauwe Poort, Collegebaan 49a in Melle